Malerforbundets hovedbestyrelse udtaler 3. februar 2015

(4. februar 2015 09:27)​

Malerforbundets hovedbestyrelse udtaler

3. februar 2015

Buler i moralen hos forsikringsselskabet Codan​

Malerforbundet i Danmark, der fagligt organiserer autolakererne og tillige er med til at skabe grundlaget for uddannelsen af kommende autolakerere, er alvorligt bekymret for branchens fremtid, efter at forsikringskoncernen Codan har meddelt, at man i fremtiden vil sende trafikskadede biler til Polen for at blive repareret her.

Malerforbundet frygter, at de ca. 1000 danske arbejdspladser, Codans markedsandel på skadereparationsområdet omfatter, er truet, og uddannelsen vil også blive stærkt påvirket af forsikringsselskabets beslutning.

I forvejen står uddannelsesinstitutionerne med et stort antal praktikpladssøgende, som man arbejder hårdt for at give en realistisk praktikuddannelse, fordi branchen ikke selv har haft omsætning til at ansætte eleverne.

Da Folketinget i 2014 vedtog at hæve reparationsgrænsen, var baggrunden, at man ville skabe flere danske arbejds- og uddannelsespladser på værkstederne, når arbejdsmængden nu blev større.

Nu saboterer Codan denne hensigt, og er i stedet med til at skabe flere arbejdspladser i Polen, hvor værkstederne ikke kan levere den kvalitet, som veluddannede medarbejdere kan sikre. Det betyder ikke alene færre danske arbejdspladser, men også dårligere udført håndværkerarbejde med deraf følgende usikkerhed om kvaliteten af arbejdets udførelse. Bilimportørerne accepterer nemlig ikke det arbejde, der udføres på de polske værksteder, og både nyvogns- og rustgarantier risikerer at blive sat ud af spillet.

Men vigtigst er den påvirkning af beskæftigelsen i branchen, Codans beslutning får.

Malerforbundet anbefaler Codan at genvurdere beslutningen, og råder selskabet til at se bort fra, at man kan sælge forsikringerne et par kroner billigere, når selskabet samtidig svigter sit samfundsansvar. Alternativt anbefales forsikringstagerne at revurderer forsikringsarrangementet hos Codan.​

Yderligere oplysninger:

Kresten Vendelbo